Monday, August 31, 2009

Ron 95 dan Ron 97

Kemerdekaan kali ke-52 semalam menghadiahkan kita semua rakyat malaysia dengan 20 sen pertambahan harga minyak pasaran bagi ron 97 dan minyak bergred baru iaitu ron 95 mulai diperkenalkan. Menjadikan harga bagi minyak ron 97 rm2.00 seliter dan ron 95 rm1.80 seliter, angka yang belum rasmi dan berkemungkinan akan dipinda kepada jumlah yang lebih tinggi lagi.

20 sen seliter itu mampu mengubah keseluruhan perbelanjaan bagi sebuah keluarga yang kurang berkemampuan.

20 sen itu, pasti membebani mereka-mereka yang kerjanya bergaji minggu.

20 sen itu, gua tak suka.

Dan sebagai pengetahuan am, ron adalah singkatan kepada research octane number atau jumlah nilai oktana yang terkandung dalam minyak. Semakin tinggi nilai oktana, maka semakin cekaplah kadar pembakaran campuran petrol dan udara didalam ruang pembakaran enjin.

Pembakaran yang cekap disamaertikan dengan pembakaran yang sempurna yang mana ianya akan menjimatkan penggunaan minyak petrol dalam kadar yang berterusan, dan gred 95 adalah gred yang kurang cekap pembakarannya. Bermakna, dengan tekanan serta suhu yang tinggi didalam enjin, campuran petrol dan udara akan terbakar dengan lebih awal dan tidak sempurna, menjadikan enjin kenderaan kurang berkuasa, knocking serta penggunaan minyak yang tidak efisien. Ini fakta, sebab itulah antara minyak hijau dengan minyak merah, orang akan pilih minyak hijau, kerana minyak hijau itu ron 97 dan minyak merah itu ron 92. Mananakala ron 95 adalah minyak kuning.

Masalahnya dengan minyak ini, raya nanti gua balik kampung halaman bermotosikal. Johor ke Kelantan, hujung ke hujung, jadi nilai duit yang akan gua spend untuk minyak juga akan bertambah. Dengan banyaknya. Kerana gua hanya menggunakan minyak ron 97, lebih kilometer yang gua dapat.

Kalau pakai ron 95, menangis la gua kat jalan jerangau-jabor nanti. Mana ada stesen minyak sepanjang jalan tu, dah la jauh. Minyak tu cepat habis, testimoni dah pun dilakukan oleh member gua.

Takkan gua nak pikul tong minyak pulak balik nanti? bodoh la lu jib, lu takpe la duit minyak pakai duit bapak gua. Cuba la lu naik motor macam gua ni, baru la lu insaf sendiri.

Rakyat didahulukan? rakyat diulu-ulukan, baru la betul. kan?



p/s : dah rasa macam blog permotoran pula. Takpelah, memang gua minat permotoran pun.

9 comments:

Paan said...

Moh sekilo, bran?

Hahahaha!

sharamli said...

bakp0 xbalik ngn bas utm?

Arjuna Qaseh said...

urgh,,
baru ku tahu maksud sebenar RON itu..
thanx 4 the information..
benda paling aku x suka baca sekrang adalah paper..
haha

a.k.u.p.e.n.t.o.i said...

guna gas masak jak...

balqissy said...

memang bengang! -_-

srikandi said...

heh?
jauh tu bos,johor-kelantan!
huhu...nek mto molek!

nurul said...

xde ribut xde petir,tup2 minyak naik..memang btolla rakyat diulu-ulukan!

bagus tul jib skank ni...syabas!!!

srikandi said...

uit,duit abes byk wat beli vaksin h1n1 lah..haha..

Anonymous said...

Sokong ! Sokong ! Rakyat tertindas lagi.