Sunday, November 16, 2008

Sial batara

Dulu masa sekolah menengah, orang cakap itu gua angguk orang cakap ini gua angguk. Gua tak pernah nak suarakan apa yang gua rasa, gua hanya melihat dan bersuara didalam hati.

Tapi sekarang lain.

Gua mempunyai pandangan gua tersendiri terhadap apa yang gua fikirkan. Gua belajar dan gua ingin guna apa yang gua ada untuk jadikan diri gua lebih baik, gua ingin lebih terbuka. Gua tak perlukan lu untuk menyogok gua dengan pemikiran lu yang terhasil dari acuan kaum lu.

Lu dan kaum lu adalah golongan yang bila berpegang pada sesuatu, lu berpegang dengan sangat kejab. Dan bila terserlah akan kenyataan dan kebenaran, lu persetankan. Pegangan lu maha penting, mana boleh lu suka-suka nak ubah orientasi hidup lu kan?

Lu sangat menjunjung tinggi apa lu pegang kan, lu jadikan adat sebagai tuhan lu. Itu gua tak berapa kisah, akaun masing-masing kan? Tapi yang buat gua betul-betul tak faham adalah bila kenyataan dan kebenaran yang terserlah itu lu tolak ketepi. Malah lu pijak dan ludah ia kerananya ia bercanggah dan menidakkan apa yang dah jadi budaya lu. Malah lu labelkan mereka-mereka yang mendokong kenyataan dan kebenaran itu dengan segenap cacian yang ada. Lu kata apa yang lu buat adalah yang terbaik.

Tapi ingat, sebiji mutiara akan tetap kekal sebagai sebiji mutiara. Tiada apa yang perlu lu tambah untuk membuatkannya kelihatan menarik. Ia sudah tersedia cantik.

Jangan lu cuba-cuba untuk takwilkan dengan akal. Garis panduan telah tersedia. Bukalah mata, bukalah hati.

Dan jangan buat sampai gua anggap lu setaraf batara.

No comments: