Thursday, December 18, 2008

Manusia dan manusia

Manusia diciptakan oleh Tuhan dengan pelbagai kerenah dan ragam dan hidup dalam pelbagai kelompok dan set-set sosial yang tertentu. Kesemuanya mempunyai perbezaan dari sekecil-kecil hingga kepada sebesar-besarnya.

Namun mereka semua berkongsi suatu perkara yang sama iaitu etika, yang diciptakan oleh manusia-manusia pemikir seperti emmanuel kant dan yang lain-lain. Ini gua pernah belajar dalam subjek etika profesional. Yang mana pensyarahnya adalah seorang yang sangat suka bercerita namun gua sangat menyukai kelas beliau.

Dan etika, yakni ciptaan manusia. Kadang-kadang gua mahu hidup membelakangkan etika, hidup gua mahu berbeza dari orang kebanyakan.

Gua tidak mahu hidup dibawah telunjuk mereka yang berak kemudian kesat dengan tisu.

Sebolehnya, gua mahu untuk hidup dalam etika yang gua sendiri cipta selagi mana ia tidak menyalahi undang-undang kita sebagai umat Islam.

Salahkah kemahuan gua yang satu ini?

Gua perasan sangat, bila gua menyuarakan pendapat gua berkenaan hal ini kepada teman-teman gua, mereka seakan tidak menyetujui serta melemparkan pandangan-pandangan yang kurang enak kepada gua. Seakan-akan gua telah berbuat sesuatu yang jahat.

Apakah ini kerana gua telah sedikit tersasar dari norma-norma yang mereka jalani?

Gua sekali-sekala ada berdiskusi tentang ini bersama teman-teman gua. Dan mereka-mereka semua seakan berpakat untuk menghentam idea yang gua ketengahkan. Pada mereka, kalah menang dalam sesuatu diskusi adalah lebih penting berbanding diskusi itu sendiri.

Bila lu semua nak jadi manusia?

Harrrkkk ptuuuiiiihhhhh!!!!!!!!

Ada yang marah-marah, ada yang menuduh gua telah hanyut dalam dunia ciptaan gua sendiri.

Tidakkah itu sangat menjengkelkan?

Dan tidak ada seorang pun dari teman-teman gua yang mampu memuaskan hati gua berkenaan hal ini.

16 comments:

The Spiral Eyes said...

bok bon,idea lu apa?

bokbon said...

ntah, apa yang lu nak?

The Spiral Eyes said...

itula lu cakap pom pom...apa lu punya main idea..adakah lu nak cakap
"suka hati aku la nak jadah kan orang"

bokbon said...

haha..banyak cik pasa bercanggah apa yang gua buat dengan orang lain buat. soal ibadat, soal bukan ibadat. idea gua melingkupi semua itu..satu contoh, gua tak sokong dan tak buat tahlil arwah. TQ.

BudAk hijAu said...

ceh!!xyah peduli lah ngn itu olang suma...

cakap kt diolang..."ada aku kisah korang xpuas ati ngn idea aku...?"

bokbon said...

budakhijau
memang gua dah tak peduli, tapi kadang-kadang jadi boring jugak dengan tanggapan dorang kat gua.

The Spiral Eyes said...

jadah tahlil tu bidaah

bokbon said...

cik pasa
oh cik pasa, lu lah bloger pertama yang selari dengan gua. banyak lagi bidaah, gua kalu bincang bab bidaah ngan member-member gua, macam cirit dorang hentam gua. bangsat sungguh..

The Spiral Eyes said...

babi cakap dekat member kamu...tahlil bidaah,talkin bidaah ,kenduri arwah bidaah,baca quran atas kubur bidaah,apatah lagi baca yassin,tak payah kamu gatai gatai nak tuko agama ALLAH,nak tambah tambah jadi bidaah hasanah la,bidaah jadahlah..

dan pada yang buta masih mengamalakan bidaah,ketahuilah kamu bahawa
"Setiap bidaah adalah sesat"

Riwayat Imam Muslim.


"Bidaah itu lebih disukai iblis daripada kemaksiatan, pelaku maksiat masih ingin bertaubat dari kemaksiatannya, sedangkan pelaku bidaah tidak ada keinginan untuk bertaubat dari kebidaahannya."

Ini adalah kerana pembuat bidaah merasakan perbuatannya baik, dan dengan perbuatan bidaah itu dia bermaksud untuk mendekatkan diri kepada Allah s.w.t.. Oleh kerana itu pelaku bidaah tidak pernah terfikir untuk bertaubat kepada Allah dari perbuatannya bahkan dengan kebidaahannya dia mengharapkan pahala. Firman Allah s.w.t. :

"Maka apakah orang yang dijadikan (syaitan) menganggap baik pekerjaannya yang buruk dia meyakini pekerjaannya itu baik, (sama dengan orang yang tidak ditipu oleh syaitan?"

Surah Faathir ayat 8.

walau aku suka menyumpah alhamdulillah aku masih tidak dibutakan mata hati

bokbon said...

lu punya komen dah macam entri pulak, meh sini gua cilok.

The Spiral Eyes said...

aku selalu semangat kalau ab menda macam ni...tu aku berat hati mau pegi masjid,kalau kamu mahu tahu membaca qunut di dalam solat subuh itupun satu bidaah,imam pun aku lihat semacam aja baca tapi islam ini agama yang mementingkan jemaah,tak kisahlah imam kamu tu bapak segala raja bidaah,selama mana dia tidak mensyirikkan ALLAh ,maka ikutlah,dalam sembahyang (kecuali masa subuh,kamu angkat tangan tapi jangan baca)

bokbon said...

ya..gua tahu itu pasa. in fact, gua adalah salah seorang dari jemaah salafi kat tempat gua. tapi orang-orang lain selalu panggil jemaah gua ni golongan wahabi, jadah dorang. tak masuk akal, wahabi tu nama orang, bukan nama jemaah. kalau dah bodoh piang tu tak kemana..

The Spiral Eyes said...

hahaha.bodoh piang????macam aku kenal ayat itu..abi ,diorang ni malas ke kelas agama lepas tu buat fahaman sendiri

bokbon said...

B.B.B = babi bodoh bangsat

The Spiral Eyes said...

bbq____________________> faryn.hahahah

bokbon said...

cik pasa
apa dia, lu buat bbq faryn ke?